ONA B - fenomén doby, Vídně, Evropy

 ONA B v Sokolově a v Becherově vile od 12. 9. 2013

Zpočátku lze brát Onu B. jako excentrickou, rudou barvou posedlou umělkyni. Má pro Vídeň nejen kouzelný zjev, ale také českou babičku a navíc se umí dorozumět i tímto bohatým jazykem prarodičů. Je ovšem zcela globálně myslící osobou, pohybuje se světem a Evropou bez sebemenších problémů, vystavuje, realizuje, přemýšlí,prožívá na nejroztodivnějších místech.

Naše výstava by měla Onu B. představit i tak, jak se to doposud v Čechách nepodařilo. To, že je sochařka, konceptualistka, bohémka víme už dávno, svými expozicemi uhranula publikum všude tam, kde jí bylo dáno vystavovat. Málokdo ví, že je také excelentní fotografkou, skládá zajímavou hudbu na pomezí žánrů, sama zvládá nejrůznější odstíny zpěvu, natáčí filmy a videoart, kde je také sama protagonistkou. Je organizátorkou, symbolem, okouzlující členkou vídeňského undergroundu.

 Je zařaditelná po bok celému světu vídeňského pojímání dvacátého století, kdy toto město opouští pozvolna svoji roli extrémně bohatého imperiálního velkoměsta s bujným společenským, kulturním a vědeckým životem, udávajícím tón v tehdejší Evropě.  Od velkých výtvarných tvůrců Gustava Klimta, Egona Schieleho, Oscara Kokoschky, Alfreda Kubina, přes architekty Wagnera a Hoffmana, Loose a Hundertwassera, spisovatele Nestroye, Schnitzlera, Raimunda, Grillpalzera, hudebníky Lehára, Mahlera, Liszta, Zemlinského, Strausse po vědce jako Freud či Jung, kteří vytvářeli koncem devatenáctého století a na startu nového věku onen vídeňský náskok a intelektuální nedostižný svět, po smutné roky osekané říše a chřadnoucího města, které rázem ztratilo takřka vše. Tato poloha vyrovnání se je pak smutnou realitou vlastně po celé století dvacáté, kdy Rakousko v čele s Vídní vlastně předznamenalo existenciální filosofii, pocity znejistění, krušné dny po boku oscilujícího nacismu, vyrovnávání se se zklamáním, chudobou ducha i těla, nedůvěrou, pokrytectvím, slabostí... Vídeň tak určitě nechtě šla v čele všech později moderních a běžně prožívaných situací a stavů. To už naskakují jména druhé poloviny století, tady už se může Ona B. vzít za ruku (obrazně řečeno) s Rudolfem Hausnerem, Ernstem Fuchsem, Arikem Brauerem, Arnulfem Rainerem, Marií Lassnig. Ano, ona mohla žít v prostředí, kde se setkávaly osobnosti a jejich tvorba, jako Hermann Nitsch, Mark Rothko, Paul Schwarzkogler, Anton Hanak, jako skladatelé Alban Berg či Arnold Schönberg, jako všichni ti skvělí divadelníci okolo Burgtheatru,  jako dynamičtí světoví architekti Hans Hollein či Fritz Wotruba nebo Coop Himmelblau. Vídala, čítala, popíjela zajisté se spisovateli Thomasem Bernardem, Elfriede Jelinekovou, možná s Hermanem Bahrem. Dýchala stejný zakouřený vzduch jako kdysi Franz Kafka nebo Marlene Dietrich, jako Gary Cooper ale také Adolf Hitler nebo Trocký a aby vše dostalo říz, i Romy Schneiderová nebo Arnold Schwarzeneger. Genius loci, který prostupuje život každého Vídeňana a který je ve městě hmatatelně cítit, poznamenává i Onu B. Ona je pro nás poselství k zamyšlení, ona předává svá obří plátna, svá videa, sochy, své provokativní happeningy a své svůdné tělo --- vše pro jasný pocit energie v rudé. Ona B. je zprávou z města, které se snaží bojovat, pracovat a žít – zcela ojediněle v tomto podivném klimbajícím globálním zmatku. Ona B. je sama dílem, je zprávou, je neskonale odvážou a silnou osobností v podivném rytmu boje, neštěstí, slasti i rozkoše. Ona B.  v sokolovském kostele je skutečným skandálem, nikoliv mravnostním, ale jasně pozičním. A podává svou zprávu v nejednoduché době na nejednoduchém místě.

 


Cost-Club.com: Best Cosplay Costumes for Sale