Radeq Brousil - Studie mladého muže

25. leden - 4. březen 2010
Klášterní kostel sv. Antonína Paduánského, Sokolov


Jemná razance Radqa Brousila


Radeq Brousil (1980) založil systematické budování svého mýtu na úmyslné subverzi. Vizuální roztříštěnost je pro něj autentickým výrazem současného prožívání a zřejmě i uchopování světa. Výkladová nejednoznačnost a autorova unikavost je tu záměrná a zjevná. Radeq Brousil se chce bavit, být na scéně, iritovat, i být úspěšný. Vedle toho ale nepochybujeme, že tak jako mnohý jiný autor, chce být čten právě ve zcela jiné rovině. Hry, masky, život, realita, chlad, surovost, obsese, lež i vulgarita Brousilových fotografií se někdy náhle a překvapivě lámou v nečekanou něhu a poetiku. Právě díky tomu nemůžeme tak snadno fotografie Radqa Brousila odložit stranou. Jeho fotografie jsou ve skutečnosti překrytými romantickými smutnými obrazy osamění a strachu. Zjevným pozadím jeho prací, které nás cíleně vtahují s větší či menší intenzitou do tušených a temných vášní, je však autorova sebekontrola a zvažování, kam až nás nechá vkročit. Touha je přítomná, ale skrytá, právě tak jako balancování, s nímž Radeq Brousil zachází. Své obrazy nabízí ke klíčování a předvádí je velmi rozvážně.
    Demonstrovaný voyeur je chytrý. Předbíhá naše myšlenky a návnadu vlastního voyeurství nám nabídne ještě dříve, než bychom jej sami odhalili. O to komplikovaněji se pak při cestě interpretace nabídnuté návnady, této komplikace ke klíčování, vzdáváme. Autorovi nelze upřít estetiku a poučenost. Formálně ví přesně, co nechce, a obsahově spíše intuitivně prohrabává haraburdí i poklady osobních skrytostí, aby nám je drze předhazoval k našemu vlastnímu zrcadlení. Nechtěně se někdy v krátkých záblescích poznáváme a přestáváme si všímat, že autor přece vypráví o sobě a s námi si jen hraje. Zůstává sám se svou
hrou.
Z textu Ivana Pinkavy

Z tiskové zprávy k výstavě diplomové práce:

Výstava je postavena na studii muže. Zaměřuje se na konkrétní osobu a její fyzickou podstatu s tím, že je pojata jako konceptuální projekt a ne jako typologicko-vědecká studie.
Celá instalace je prezentována nikoli ve formě fotografií, jak je u autora obvyklé, ale jako videosekvenční krátká videa, představující ”dynamické fotografie”.
 Brousilův nejčastěji používaný postup se tímto momentem posouvá od fotografie blíže k jiným uměleckým formám a snaží se oprostit od klasické fotografie tak, jak u něj byla vnímána převážně v minulosti. Video smyčky používá jako výrazové zkratky k jednotlivým tématům, na která chce upozornit, nebo reagovat z podvědomého intuitivního vnímání běžného života.


Každá z projekcí je věnována jiné studii. Záběry jsou záměrně komponovány tak, aby divák nebyl schopen při prvním setkání identifikovat o čem přesně pojednávají a z toho důvodu nejsou jednotlivá videa pojmenována.
Setkáme se tu jak s odkazy na antický symbol mužství, kde ve videu skáče ”mladý muž” v tělocvičně na trampolíně, tak s příkladem muže jako vojáka, na kterém je podstoupen drogový experiment, nebo cvičence - sokola, který absolvuje fyzickou průpravu do vyčerpání sil, nebo i s moderním „popovým“ vnímáním člověka, jako nástroje hrajícího nespočetně mnoho rolí ukazujících veškeré možné výkony, anomálie a dovednosti.

Radeq Brousil
Narodil se 27.7.1980 v Nitre.

Roku 1999, po  vystudování střední ekonomické školy v Praze, odcestoval do Bruselu, kde se začal věnovat volnému umění. Studoval rok malbu na Akademii výtvarných umění Anderlecht v Bruselu, kde také podstoupil kurz fotografie. Po návratu do Prahy začal studovat Akademii výtvarných umění (Atelier Nová média 1, Michael Bielicki) a Vysokou školu Uměleckoprůmyslovou (Atelier fotografie, Pavel Štecha, Ivan Pinkava, Hynek Alt & Alexandra Vajd). Po semestru se rozhodl AVU opustit a zůstat na VŠUP, kde roku 2009 dostudoval Atelier fotografie pod vedením Hynka Alta & Alexandry Vajd. Během studií na VŠUP stážoval 2 semestry v Montrealu (2006 - 2007) na Concordia University a 1 semestr na London College of Communication v Londýně.

Jeho práce vychází z fotografie, ale zabývá se nejen fotografickými a obrazovými tématy, ale i konceptuální a minimalistickou tvorbou. Věnuje se zejména volné tvorbě.
Působil jako fotograf v časopisech Živel, Hype, Blok, Vice. Spolupracuje dlouhodobě s nakladatelstvím FRA, pro které vytváří obaly knih. Zabývá se nejen vizuálním uměním, ale i hudbou. Působil v dj´ské trojici The Models (Michal Nanoru, Tobiáš Jirous, Radeq Brousil). V současné době hraje samostatně jako Dj pod pseudonymem Call Me Radeq. Do budoucna připravuje vlastní hudební produkci.

Samostatné výstavy:

Březen 2002 - Medicaments - instalace + malba + video, Addict Gallery - Brusel, Belgie
Březen 2008 - St-Francis Comes To Montreal - Parisian Laundry Gallery - Montreal, Kanada
Červen 2009 - Studie mladého muže - Karlin studios - Praha
Srpen 2009 - Obraz vs Reflexe(spolupráce Ladislav Babuščák) - 35m2 Gallery - Praha

Hromadné výstavy:
 
Březen 2003 - 3TPCT  -  Kino Aero, Praha
Únor 2004 - PRIVATE EVOLUTION -  Galerie VŠUP, Praha
Září 2004 - BEST BEFORE - Haag, Holandsko
Květen 2005 - VOYEUR - Mainstream - Galerie VŠUP, Praha
Září 2005 - FOTO TYPO ŽIVĚ - Langhans Gallery, Praha
Září 2005 - JE DESIRE - Galerie VŠUP, Praha
Květen 2006 - Sigmund Freud-LIFE IS BUT A DREAM - Staroměstká radnice, Praha
Březen 2007 - PTV PRESENTS  - Galerie Espace - Montreal, Kanada
Březen 2007 - GET A LIFE  - Fonderie Darling - Montreal, Kanada
Duben 2007 - SOAP/SAVON -  Art Mur gallery - Montreal, Kanada
Červenec 2007 – VICE photo výstava – New York – Brooklyn - USA
Srpen 2007 - BilderBazar - Hamburg
Listopad 2007 - Heavy Metal in Baghdad Benefit Photo Exhibition - Emporium Gallery - Montreal, Kanada
Listopad 2007 - Moment festival - Riga, Lotyšsko
Březen 2008 - The Essence  - Mánes, Praha
Květen 2009 - Projekt Aktualizacja II: Further Reading kurátor David Korecký - Krakow, Polsko
Květen 2009 - Wild Things! - Stricola gallery - New York, USA
Červen 2009 - Šálek čaje - Galerie AVU, Praha
Červen 2009 - Stereo výstava - Galerie Náplavka – Praha

Přílohy

Cost-Club.com: Best Cosplay Costumes for Sale